Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard
salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.
Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven,
forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og
ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter.
Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no.
Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de
lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter
og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt
i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved
eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt
mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig
lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
Selger er Gevio, Adresse: Nordvikveien 20, 4085 Hundvåg, epost: post@gevio.no, organisasjonsnummer: 922 228 035, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale
prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og
tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har
informert om, skal kjøper ikke bære.
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive-
eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i
nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller
burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan
selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir
belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved
forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på
minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal
selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager
etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med
mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager
fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager.
Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges
fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av
fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort
gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema,
e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige
fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det
foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder
ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å
benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i
løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter
den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten
unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er
gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med
mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper
skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for
kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å
fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller
bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er
forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell
redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen
uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om
kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å
holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller
til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for
sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes
kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til
reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper
kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring
som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en
så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig
misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle
vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve
oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal
kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist
for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen,
kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å
levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var
avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har
underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter
leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må
krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk
vite om leveringen.
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen.
Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen
skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne
blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet
følgene av.
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen
rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi
selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har
alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble
oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år
etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å
vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller
forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i
forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av
tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom
gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige
kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid.
Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to
avhjelpsforsøk for samme mangel.
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet
eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt
pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og
kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan
prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige
pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller
forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i
forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen.
Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter
urimelig lenge med å fremme kravet.
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig
betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side.
Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt.
Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen
ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan
selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved
manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til
Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste
kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske
utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke
belastes kjøpere under 18 år.
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen
rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig
lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens
rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9
og 10.
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er
selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i
tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de
personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne
gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger
vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal
få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og
10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom
dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for
mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller
www.forbrukerradet.no.
Denne personvernerklæringen gjelder for Gevio sine nettsteder. Gevio er behandlingsansvarlig for personopplysninger som samles inn.
Opplysningene vi behandler er både personlig identifiserbar, og ikke-personlig identifiserbar informasjon om deg.
For å kunne levere varene du har bestilt, og kontakte deg med informasjon og oppdateringer relatert til bestillingen din, trenger vi:
– Navn
– Adresse
– Telefonnummer
– E-postadresse
Dette er personlig identifiserbar informasjon. Denne informasjonen er vi pålagt å oppbevare i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering, og eventuell garanti- og returhåndtering. Gevio er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med norsk lov.
I tillegg behandler vi informasjon som er ikke personlig identifiserbar. Dette er informasjon om bruk av nettsiden, i form av blant annet statistikk som viser: hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, søkeord, hvilke nettsider brukerne kommer fra og hvilke nettleser som benyttes.
Gevio knytter ikke denne opplysningen direkte til deg som bruker. Det gjør det mulig for oss å utarbeide stadig bedre og mer brukervennlige tilbud.
• REGISTRERING AV KUNDEKONTO
For å dra nytte av fordelene ved våre tilbud kan du velge å registrere en kundekonto på nettstedet vårt. For å opprette en kundekonto hos oss, må du oppgi en gyldig e-post-adresse, ditt navn og ditt postnummer. Det er ikke nødvendig å opprette en kundekonto for å handle hos oss, men med din egen kundekonto vil du slippe å fylle inn alle personopplysningene dine neste gang du handler hos oss. Du vil også få tilgang til din kjøpshistorikk.
Gevio samler inn opplysninger gjennom skjemaer på våre nettsider. Det er frivillig å oppgi denne informasjonen. Hvis du velger å ikke oppgi personopplysningene, kan vi være forhindret fra å gi deg tilgang til produktet eller tjenesten.
• SKJEMAER
Ved spørsmål om ordre, levering eller annet hvor du benytter deg av vårt «Kontakt Oss» skjema, må du gi oss visse opplysninger som f.eks. e-postadressen for at vi skal kunne fullføre forespørselen din.
• INFORMASJON SAMLET INN VED HJELP AV AUTOMATISERTE VERKTØY
Vi kan bruke cookies, pixeletiketter, loggfiler og annen teknologi for å samle inn visse opplysninger om de besøkende på nettstedet vårt, bruken av våre elektroniske tjenester og henvendelser med våre nyhetsbrev og elektroniske annonser. Gevio knytter ikke disse opplysningene direkte til deg som bruker.
WEBANALYSE OG COOKIES
Data blir logget i den hensikt i å optimalisere nettstedet for å øke brukervennligheten for våre besøkende.
En cookie (informasjonskapsel) er en liten datafil som lagres i nettleseren på datamaskinen din. Den husker på hvilke produkter du legger i handlekurven, og hvor mange du har valgt av hvert produkt slik at du slipper å starte på nytt hvis du blir avbrutt i handlingen.
Cookies henter også inn informasjon som hjelper oss med å forbedre nettsiden, slik at kundene våre skal få en så god brukeropplevelse som mulig. Blant annet registreres hvilke nettsider som sender brukere inn på siden vår, hvor mange som besøker oss, og hvilke sider som er populære. Vi har kun mulighet til å se statistikk, ikke den enkeltes brukermønster. For å gi riktig format på visningen av siden vår, registreres også hva slags enhet som brukes (mobil/PC).
En såkalt ”hard cookie” kan i tillegg kjenne deg igjen neste gang du besøker nettbutikken vår, men hvis du ønsker det kan du slette cookies i nettleseren din etter at du har gjennomført bestillingen.
Dette er standard teknologi som benyttes på de fleste nettsteder i dag. Flertallet av nettlesere som Opera, Internet Explorer, Firefox, Safari og Chrome er innstilt til å akseptere cookies automatisk. Ønsker du ikke at slik informasjon skal lagres i din nettleser må du selv gå inn i innstillingene i den aktuelle nettleseren og deaktivere denne funksjonaliteten. Merk at denne innstillingen kan føre til at enkelte nettsteder ikke fungerer optimalt.
Gevio benytter seg av Google Analytics til nettstedsmåling. Verktøyet gir oss informasjon om blant annet hvor mange som besøker nettstedet, hvilke sider som er mest besøkt, hvor lenge besøket varer, hvilke nettlesere som brukes og hvilke nettsteder de besøkende kommer fra. Ingen av opplysningene brukes til å identifisere enkeltpersoner. Informasjonen benyttes i forbindelse med drift og videreutvikling av nettsiden vår, samt googleannonsering.
– For å kunne sende deg våre produkter etter endt kjøp.
– For å kunne sende relevant informasjon.
– For å kunne ta kontakt og tilby våre produkter og tjenester.
– For å forbedre våre produkter, tjenester og nettside.
Informasjon innhentet gjennom skjema på Gevio.no lagres i vårt CRM-system.
Informasjon slettes på oppfordring ved å kontakte oss på post@gevio.no.
KUNDEKONTOER
Vi beholder kundeinformasjon så lenge kundekontoen er aktiv eller etter behov for å levere tjenester og kunne overholde våre juridiske forpliktelser. For å følge obligatorisk lov, Bokføringsloven og Hvitvaskingsloven må personopplysninger oppbevares i 5-10 år.
Vi deler i utgangspunktet ikke personopplysninger med tredjeparter. Unntak gjelder samarbeidspartnere tilknyttet tjenestene, blant annet Posten og Paypal som trenger enkelte opplysninger for å kunne levere tjenester til oss eller til deg, f.eks. for frakt og betaling. Disse bedriftene har ikke lov til å bruke denne informasjonen til noe annet enn å utføre tjenester for oss. Vi vil også kunne utlevere opplysninger i enkelttilfeller pålagt ved lov eller av offentlig myndighet.
Følgende selskap er sentrale når dine opplysninger behandles:
Paypal– betaling med kort
Vipps – Betaling med Vipps
Paypal gjennomgår og evaluerer opplysningene du oppgir. Dine personopplysninger blir behandlet i henhold til gjeldende personvernlovgivning, som beskrevet i Paypals retningslinjer for personvern.
Vipps gjennomgår og evaluerer opplysningene du oppgir. Dine personopplysninger blir behandlet i henhold til gjeldende personvernlovgivning, som beskrevet i Vipps retningslinjer for personvern.
Posten – forsending av varer
Vi benytter Posten som transportør av varer mellom oss og deg.
Personopplysningene deles ikke med utenforstående tredjeparter.
Som bruker av nettsidene våre har du rett til å kreve innsyn i personopplysningene som vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også kreve retting, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven.
Hvor behandlingen av personopplysninger er basert på samtykke, kan du til enhver tid trekke samtykket tilbake.
Dersom du mener at Gevio ikke har overholdt dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, kontaktinformasjon er tilgjengelig på www.datatilsynet.no.
post@gevio.no
Gevio, Nordvikveien 20, 4085 Hundvåg